Ce (nu) este o comunitate, cât durează să vezi rezultate și cum arată o strategie de comunitate care funcționează

  • Ai un grup de Facebook pe care nu prea ai timp să postezi sau nu știi ce ar fi relevant și cum să menții conversația?
  • Sau un grup de WhatsApp inactiv de câteva luni și e ceva ce îți provoacă stres pentru că nu ajungi la acest task de pe lista de to-do’s?
  • Ai organizat la un moment dat 2-3 evenimente cu intenția de a crea o comunitate, dar apoi a trebuit să te ocupi de finanțări, recrutare și raportare (eventual toate în același timp)?

Suntem aici să-ți reamintim că nu ești singurul/singura și să-ți oferim câteva soluții pe care le poți implementa imediat.

În articolul acesta o să regăsești 3 răspunsuri acționabile la întrebări pe care fiecare persoană care vrea să construiască o comunitate ar trebui să și le pună.

Mai întâi, ce este o comunitate?

O comunitate este un grup de oameni cu un scop comun, valori, comportamente și artefacte comune scria pe slide-ul lui Liviu Cadariu și Mădălina Neagu de la We For Real, care au ținut un atelier online pe tema construirii de comunități, pentru că ei cu asta se ocupă: ajută oameni și organizații să-și construiască și crească comunități, pe bune.

“Crearea unei comunități nu se întâmplă peste noapte. Sfatul nostru este să aveți încredere în acest proces, pentru că este un parcurs natural prin care orice grup de oameni trece”, spune Liviu.

O comunitate nu e o comunitate de la început, ci o “pseudo-comunitate”. Adică există o echipă sau câțiva oameni care au această dorință de a construi ceva împreună cu ceilalți, așa că adună câțiva oameni din jurul lor și setează împreună o misiune și o viziune pentru a face ceva împreună. Acest ceva urmează să fie stabilit și regăsit în strategie și tactici. Asta în cazurile fericite în care mai ajung până acolo.

Cam cum suntem noi la AmpliFY, vrem să sprijinim organizațiile să-și amplifice impactul și pentru asta organizăm evenimente, dezvoltăm resurse relevante și creăm contexte de networking pentru a facilita colaborarea între ONG-uri, profesioniști și companii.

Cel mai important e să ai încredere în acest proces care începe de la o pseudo-comunitate, trece prin haos, integrare și apoi devine o Comunitate. E un parcurs organic, imprevizibil. Nu ți se pare că ne este specific nouă, oamenilor, fie că vorbim de contexte profesionale sau personale?

© We For Real

Ce NU este o comunitate?

  • Nu este o simplă audiență pe social media
  • Nu este un funnel de marketing pe care îl construim ca să le vindem ceva oamenilor 
  • Nu este un simplu grup în care doar managerul de comunitate postează
  • Nu este un canal de vânzări – dacă membri se simt că sunt aduși acolo ca să li se vândă ceva constant, nu mai participă
  • Nu este o rețea de conținut unde managerul de comunitate e punctul focal – în practică, în multe grupuri de Facebook, moderatorii sunt singurii care postează, iar membri nu interacționează cu ce se întâmplă în cadrul grupului

© We For Real

Cât durează până vezi ceva rezultate?

Știm că ai vrea să-ți spunem foarte concret, dar răspunsul sincer e depinde. Din experiența We For Real, te poți aștepta la patru etape, o paralelă pe care o poți face și cu viața noastră, dar nu e musai să aibă toată lumea aceeași experiență:

  • Începere: 0-6 luni
  • Formare: 6-12 luni
  • Emergență: 12-18 luni
  • Maturitate: 18-24 luni

Construirea unei comunități necesită timp, ca orice creștere: fie că vorbim de oameni sau păduri. E nevoie de timp. 

Știi deja că o comunitate începe prin adunarea unui grup de oameni, prin a seta o viziune și o misiune comune, și a organiza niște activități relevante pentru toată lumea.

Odată ce reușim să atragem 50-100 de oameni, avem și evenimente sau conținut creat, e etapa în care creăm structura unei comunități, ca lucrurile să se întâmple constant și oamenii să știe la ce să se aștepte.

După procesul de formare, exista o etapă de emergență, în care structura comunității devine mai clară: creăm relații puternice cu membrii și ne e mai clar ce facem. Abia acum ajungem să avem o comunitate matura, în care lucrurile sunt așezate, iar membri știu de ce vin și ce primesc în comunitate. Ca orice om care trece prin schimbări, și comunitățile trebuie reîmprospătate la o perioada de timp, pentru că se schimbă contextul, nu doar economic și social, dar și cel al membrilor.

Important e să fim agili, să ascultăm activ și să ne adaptăm pe nevoile și pe contextul în care ne aflăm, atât exterior comunității, cât și contextul membrilor.

 

© We For Real

Cum arată o strategie de comunitate care funcționează?

Când începem o comunitate sau vrem să o creștem, e important să avem foarte clar:

  • De ce-ul sau Scopul: e important să fie comunicat și știut de către membri comunității. De exemplu, comunitatea noastră în formare se numește AmpliFY ONG Connect și are această descriere:

AmpliFY ONG este locul unde împărtășești și ai acces la resurse educaționale și la oportunități legate de dezvoltarea capacității, găsești oamenii potriviți pentru a crea noi parteneriate, faci schimb de experiență, ajuți sau găsești răspuns la întrebările tale și te conectezi cu mentori pentru a crește impactul organizației tale. Hai să colaborăm, să împărtășim cunoștințe și să dezvoltăm proiecte împreună, care să amplifice impactul social!

Important: comunitatea e făcută împreună cu membri, nu pentru membri.

  • Ce tip de membri ne dorim în comunitate? Aici e bine să-ți creionezi 3-5 avatare (sau persona) pe care care vrei să-i ai în comunitate: ce probleme au, cum îi poți ajuta, cum îi poți implica. Trebuie să depui efort constant și intențional pentru a avea mai mulți oameni în nucleul comunității. Distribuția membrilor e deseori: 10% membri nucleu, 20% membri constanți, 70% membri pasivi

© We For Real

  • Cum să atragem membri în comunitate: cum promovezi comunitatea și cum vorbești despre ea, pe ce canale distribui; practic, cum o crești
  • Ce facem cu membri  –  aici vorbim despre călătoria membrului  sau customer journey: de unde vine, cum îi faci inducția în comunitate, cum îi descoperi abilitățile, ce înseamnă valoare pentru el/ea și cum o poate găsi în comunitate
  • Ce conținut și evenimente creăm: teoretic știi încă de la început ce evenimente ai vrea să organizezi, dar e bine să îți alegi un format de eveniment pe care să-l testezi de câteva ori, până ajungi la formula cea mai apropiată de ce se dorește și ce e relevant pentru membri
  • Definim roluri în cadrul echipei, dar și în cadrul membrilor pe care îi avem, pe prin principiul shared responsibility – fiecare devine responsabil de binele tuturor
  • Regulile casei: ca în orice casă, există reguli, ideal stabilite de comun acord, pe care să le respecte toată lumea; aici e important mai ales pentru comunitățile vulnerabile care au nevoie de anumite lucruri pentru a se simți în siguranță, fie că vorbim de limbaj incluziv sau alte aspecte ce țin de incluziune. Esențial e ca toată lumea să se simtă ascultată cu orice cerință ar avea
  • Măsurarea impactului pentru a lua decizii informate atunci când lucrurile nu merg neapărat în direcția dorită
  • Resursele pe care le avem la dispoziție: echipa și orice alt stakeholder pe care îl putem implica în comunitate
  • Orice comunitate trebuie să aibă un loc în care să existe: fie că ne referim la un spațiu fizic sau o platformă, o suită de instrumente care ne ajută să creăm valoare 

Pare mult, dar nu trebuie să faci totul de la început. E bine să ai în vedere aceste nouă categorii de lucruri, pe care să lucrezi incremental odată ce te decizi să faci o comunitate. O să-ți dai seama pe parcurs ce funcționează și ce nu și dacă asculți activ, rămâi agil și ai încredere că vei trece peste etapa de haos, o să te uiți în urmă și n-o să-ți vină să crezi ce ai reușit să construiești.

© We For Real

În urma feedback-ului de la comunitatea-în-formare AmpliFY ONG Connect, pregătim un al doilea atelier împreună cu Mădălina Și Liviu, de data aceasta și mai aplicat. Am întrebat comunitatea noastră de pe Facebook ce subiect preferă, iar majoritatea a răspuns că e interesată sa afle despre onboarding-ul membrilor. Vom anunța curând pe social media atelierul.